ångest?

Det där med betyg, läxor och vad man ska göra efter. Jag blir tokig, får ont i magen och har ångest. Fick veta mitt slutbetyg i mångakurser idag, blev riktigt besviken på mig själv när det gäller svenska b, samt matten och engelskan. Jag kan mer. Frågan är vad jag sysslat med, jag har då ingen aning.

Jag är en person som brottats med mycket under min uppväxt, inte bara saker runt omkring mig utan mycket har varit inombords. Min rädsla för andra människor, att vara blyg osv. Dock är det borta nu men en del av blygheten behöll jag, det är bara charmigt. I takt med att jag växte som människa, som person, ställde jag väldigt höga krav på mig själv. Jag hade inte någon speciell och därför la jag allt tid på mig själv, på att bli bättre vilket resulterade i alldeles för höga krav, vissa näst in till. När jag sedan blev äldre lärde jag mig att sänka ribban till en nivå som passade mig, jag klarade det jag skulle klara, trots att många lärare påstod att jag inte var någonting och att jag inte skulle klara varken högstadiet eller gymnasiet. Det kunde jag glömma. Nu står jag här, klarade högstadiet,med lite ärr i hjärtat och om två veckor tar jag studenten. Jag visade jävlarna att jag kunde, för jag kan ju, det går bara om man vill.

Hela gymnasiet har jag pressat mig själv in i det yttersta, jag har kämpat, gråtit och kämpat lite till. Mina höga krav höjdes igen och nu är jag glad att jag klarade det - men jag kunde gjort bättre. Det kan man alltid, göra mer. Ibland vill jag bara gräva ner mig, jag kunde gjort bättre....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0